Skip to Content

Satu Keceriaan...

Keceriaan REMAJA, Warga dan Penduduk dari kawasan Bachok atau dari Negeri Kelantan dan di lain-lain daerah di seluruh NEGARA ... keahlian seluruh Malaysia. Memperkatakan tentang persoalan sosial, pergaulan, keilmuan, kemahiran, kecemerlangan dan kegemilangan Rakyat Malaysia... Memberi laluan kepada REMAJA untuk berinteraktif secara SIHAT.

PERHATIAN: Sila gunakan FireFox, Opera, Chrome atau AVANT untuk hasil paparan terbaik. Internet Explorer didapati mengalami masaalah!

wCeria's picture

Kelas B.I - MUET Minggu Hadapan!

27/12/2014

RM 100 shj: Bimbingan B Inggeris: Speaking, Listening, Writng dan Reading - UNTUK MUET dan untuk semua lepasan SPM/STPM. Masih dapat Band 1?? Bila boleh meningkat ke Band 3? Apa usaha anda? Berdiam diri sahaja???

Sesuai untuk semua peringkat dewasa atau pelajar sek menengah. MUET diwajibkan kepada semua IPTA/IPTS peringkat ijazah. Mesti dihadiri sebelum anda melanjutkan pelajaran ke luar negara. booking sekarang Hubungi Sir 011-2355-0669

Nur Aisya's picture

Shila Harapkan Kesudahan Terbaik

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dengan nama Allah SWT yang maha pengasih dan maha penyayang, Shila rasa cukup bersyukur di atas segala nikmat dan dugaan yang telah diberikan kepada Shila. Tujuan Shila menulis surat ini, sebab Shila nak memperjelaskan semua perkara yang telah terjadi setelah sekian lama Shila berdiam diri.

Pertama sekali, Shila memahami situasi ibubapa Shila dan kenapa mereka begitu menjaga Shila dari pelbagai aspek sebab mereka menyayangi Shila dan takkan ada orang lain yang boleh menggantikan tempat mereka di dalam hati Shila. Shila takkan sanggup melukakan hati mereka untuk berbuat sesuatu keputusan yang mereka tidak redhai.

Nur Aisya's picture

Pen mampu kesan kesalahan ejaan

Tanpa kelengkapan pemeriksaan ejaan seperti di komputer, sesetengah kesalahan ejaan yang memalukan sukar untuk dielakkan.

Tetapi kini anda tidak perlu bimbang kerana ada bantuan yang dapat menyelesaikan masalah itu. Kesalahan ejaan dapat diatasi dengan pengeluaran pen berteknologi tinggi yang akan bergetar setiap kali kesalahan dikesan. Pen dicipta syarikat Jerman Lernstift itu bertujuan membantu kanak-kanak sekolah belajar menulis, tetapi ia sesuai digunakan untuk semua peringkat usia.

Pen yang masih dalam tahap percubaan itu mampu mengesan kesalahan ejaan atau pembentukan huruf dengan amaran getaran ketika digunakan penggunanya. Pengguna boleh memilih antara dua fungsi: Mod kaligrafi - menunjukkan kecacatan bentuk dan kemudahan membaca atau mod Ortografi - mengesan kesalahan ortografik dan tatabahasa.

Pengesan yang dibina dalam pen itu dapat mengesan pelbagai pembentukan huruf dan segera bergetar jika kesalahan dikesan. Menurut laman web Lernstift, pereka Falk dan Mandy Wolsky mendapat ilham untuk menghasilkan pen itu ekoran percubaan anak lelaki mereka ketika mula-mula menulis.

afiqah berhanuddin's picture

percintaan

Dah lama aku tak perasan blog ini ada kategori untuk Cinta. Macamana aku boleh buat kategori ini pun aku tak ingat lah dan disebabkan dah lama tak update kategori ini,maka tetiba datang idea untuk keluarkan entri berkaitan. Biasanya lelaki sering dianggap punca dalam permasalahan cinta. Main kayu tiga itulah lelaki, tak jujur itulah lelaki jadi macamana nak tahu lelaki tu serius atau tidak dalam percintaan?

ain's picture

kawan sejati ?????

Kawan Sejati

Masih mengenai kawan.

Saya pasti tentu setiap daripada kita mempunyai kawan. Kalau tidak kawan karib, kawan biasa-biasa. Ini adalah naluri manusia. Kita diciptakan untuk untuk saling bersosial dan berkomunikasi sesama sendiri. Cuba bayangkan hidup ini tanpa sesiapa untuk kita bercakap dan bermain? Tentu sunyi sepi, bukan.

Ada pula yang menghadapi masalah dalam mencari kawan dan hubungan itu sendiri. Kadang-kadang apabila kita berbuat baik kepada kawan, tidak pernah langsung diendahkan dan dihargai. Ada pula yang menikam dari belakang. Harapkan pagar, pagar makan padi. Kawan jenis ini tidak berkualiti.

Semua orang ada kawan. Semua orang juga boleh menjadi kawan. Namun, bolehkah kita menjadi seorang kawan yang baik? Seorang kawan yang membantu kawannya yang lain tatkala dalam kesusahan.

Ada orang kata, kawan yang baik adalah yang meneman di saat tawa dan tangis. Benar sama sekali. Itu adalah kawan yang sejati. Itu adalah sahabat. Orang yang boleh kita harapkan dalam apa jua keadaan. Teman tempat untuk meluahkan segala perasaan, isi hati yang terpendam dalam ruang yang tersembunyi.

ain's picture

sahabat selamanye . .

Tiga Jenis Kawan
Kawan itu ada tiga jenis:

yang seperti makanan, setiap masa diperlukan dan selamanya bermanfaat serta menguntungkan
yang bagaikan ubat, ada masa-masa sahaja kita perlukan
yang sama dengan penyakit, semoga Allah menghindari kita darinya.

.

afiqah berhanuddin's picture

Fenomena Artis

Fenomena Artis Malaysia Bertudung

Hidayah itu milik Allah SWA. Dunia hiburan kini sedang menyaksikan ramai artis teah buat penghijrahan diri kearah yang lebih baik.

Jika sebelum ini kita sering dihidangkan dengan pelbagi kisah hangat dan kontrovesi artis tetapi kini sebealiknya yang berlaku.

Alhamdulilah, sejuk mata memandang kerana sejak baru-baru ini fenomena artis berubah kepada imej bertudung semakin meningkat. Antaranya seperti Diana Amir, Irma Hasmi, Liza Hanim, Safura, Katriona Ross, dan yang terbaru Ana Rafali.

satu penghijrahan yang sangat baik dan semoga ia menjadi contoh kepada masyarakat di luar sana.

Kita doakan semoga mereka terus istiqamah dalam melakukan perkara ini. Hal ini jelas membuktikan kegemilangan islam semakin hampir dan di terima oleh semua golongan tanpa megira latar belakang.

ain's picture

mati itu pasti !!

"Mengingati bahawa saya akan mati tidak lama lagi,
merupakan 'perkakas' yang paling penting yang pernah saya jumpai,
untuk membantu saya membuat keputusan-keputusan yang besar dalam kehidupan saya."

"Oleh kerana hampir setiap sesuatu insiden - samada yang dari luar jangkaan,
membangga diri, takut, malu atau kegagalan - perkara-perkara ini akan gugur
dari diri apabila berhadapan dengan kematian,
dan yang tinggal dalam diri hanyalah apa yang benar-benar penting."

wCeria's picture

Iklan Kelantan - Percuma

Iklan Kelantan kini dibuka! Untuk semua yang ingin mempromosikan sesuatu atau sedang mencari sesuatu hajat. Semua kategori ada di sini: http://musafirinn.com/iklan

editor's picture

Amalina 17 A Berubah

Bagi kami kalau individu tersebut bernama Ali Bin Abu (bukan nama sebenar) ataupun artis Malaysia, kami tidak ambil pusing sangat. Tetapi jika namanya Nur Amalina Che Bakri satu nama yang pernah menggemparkan negara satu ketika dahulu di mana beliau berjaya memperolehi 17 A1 semasa keputusan SPM 2004, bagi kami ia harus diberikan perhatian.

Sehinggakan selepas itu, “fenomena Nur Amalina” terus-menerus menyelubungi kalangan adik-adik kita yang bakal menduduki peperiksaan SPM setiap tahun. Kalau ditanya kepada mereka, ramai yang akan menjawab :

Saya nak jadi macam akak Nur Amalina
Saya nak berjaya macam akak Nur Amalina

Sampai begitu sekali. Lagi satu, kalau Nur Amalina Che Bakri berpakaian tidak senonoh daripada mula, kami kurang ambil pusing. Tetapi berlainan apa yang kita lihat sekarang ini. Mungkin inilah yang dinamakan kejutan budaya?

editor's picture

Kata - Kata Ustaz Azhar Idrus

Sabda Nabi saw, "Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yg beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapus satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat."
(HR.Ibnu Hibban) by : Ustaz Azhar Idrus

editor's picture

Kelantan catat keputusan terbaik SPM dalam tempoh 7 tahun

Tahun Lepas Kelantan catat keputusan terbaik SPM dalam tempoh 7 tahun:
Tahniah kepado adik~adik hok dapat keputusan cemerlang dalam SPM.!teruslah memburu kejayaan dan kepada yg xdpt cemerlang tu jgn sedih perjalanan masih jauh lg.
Hari ni anda gagal xbermakna selamanya anda gagal k.!terus lah usaha anda semua
Carilah kejayaan dunia n kejayaan untuk akhirat..
Semoga Negeri Kita Mendapat kecermerlangan buat tahun 2012 ini
Semoga kito semua mendapat keredhaannya..insya'allah

wCeria's picture

Peluang Perniagaan & Promosi Produk Anda: Bachok, K Bharu dan Seluruh Kelantan

Promosi produk anda di Expo Kebudayaan dan Jualan Ekonomi Bachok. Semua usahawan dan peniaga kecil yang ingin berniaga di sekitar kawasan Bachok sila hubungi kami segera. Maklumat lanjut di http://bachok.net/niaga/

wCeria's picture

Fahami ENGLISH Skrg - Speak ENGLISH Now di Kota Bharu dan Bachok, Kelantan


Pakej Khas 36 jam "Fahami ENGLISH Sekarang - FES!" dibuka sekarang di Kota Bharu & Bachok:
http://bachok.net/sertai - Maklumat lanjut: Tel: 010 430 0635 & 018 915 6521

Kini dibuka: Bahasa Inggeris BACHOK, Kelantan. Belakang Pasar Besar Stesyen Bas BACHOK, sebelah Bahtera CC. Pengambilan untuk lepasan SPM/STPM tahun ini sedang dijalankan. Berdaftar di http://bachok.net/sertai. (Peserta dari Kota Bharu sila berdaftar di K Bharu)

XzeX93's picture

Para pencari Allah (PpA)

Mencari ketenangan dalam hidupku. Klik di sini

Syndicate content

Quran 46:5

5
Dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak dapat menyahut atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya (dari dunia) hinggalah ke hari kiamat, sedang makhluk-makhluk yang mereka sembah itu tidak dapat menyedari atau memberi layanan baik kepada permohonan mereka.